Real Time Marketing, czyli w skrócie RTM to bardzo popularne określenie w branży reklamowej. Wiele osób pewnie zna przykłady jego zastosowania, chociaż nawet nie wiedzą, że to właśnie to. Jednak ta forma marketingu jest szczególnie ważna, teraz gdy co chwile pojawiają się nowe trendy czy wiralowe treści. Będąc na bieżąco z tym co jest popularne można w łatwy sposób zbudować większe zasięgi i przyciągnąć klientów. Jednak czym tak naprawdę jest Real Time Marketing i jak go zastosować? Przeczytaj ten artykuł!

Co to jest Real Time Marketing?

Tłumacząc z języka angielskiego, jest to marketing czasu rzeczywistego i są to działania marketingowe, które odnoszą się aktualnych wydarzeń w świecie. Im szybciej pojawi się taka treść w odpowiedzi na konkretne wydarzenie, tym lepiej. Późna reakcja sprawia, że odbiorcy komunikaty mogą już być znajomi z tą formą na przykład żartem i kolejny komunikat będzie w nich wywoływać emocji. Tak więc czas i szybkość reakcji są kluczowe w działaniach Real Time Marketingu. Ta strategia będzie najskuteczniejsza jeśli zostanie wykorzystana w newsletterach czy mediach społecznościowych, gdzie ma szanse na szybki odbiór. Jednocześnie, warto, aby odniesienie i przekazywana treść była autentyczna. Jeśli komunikat będzie tworzony na siłę i firma czy produkt nie będą mieli punktu wspólnego z kontekstem, to będzie on źle odbierany. Taka treść musi być naturalna, odnosząca się do danej sytuacji, ale wciąż zawierająca specyfikę firmy. 

Dlaczego warto stosować RTM?

Obecnie media społecznościowe są pełne treści, które są szybkie w odbiorze. Co chwile odbiorcy są otaczani nowymi komunikatami, jednak jedna rzecz jest stała, czyli treści wiralowe. Jeśli jakieś wydarzenie w świecie będzie miało zabawny wydźwięk, to odbiorcy będą oczekiwać treści firm, międzynarodowych marek, które się do tego odniosą. Takie treści chętnie są przekazywane dalej, zwłaszcza jeśli są dobrze opracowane i wywołują uśmiech. Zaletą zastosowania tej strategii jest przede wszystkim większe zaangażowanie odbiorców marki czy produktu. Skutkiem tego jest również zwiększenie zasięgów i wzrost rozpoznawalności. Większa grupa odbiorców to większe szanse sprzedaży i zysku. Za stosowaniem RTM przemawiają także niskie koszty, wystarczy narzędzie do tworzenia grafiki i kreatywność. Warto jednak pamiętać, że taka treść powinna być wyważona i w dobrym guście. Treści prześmiewcze, niesmaczne będą miały odwrotny efekt od zamierzonego. 

Przykłady Real Time Marketingu 

Jednym z najbardziej znanych przykładów Real Time Marketingu była historia laguna i pojawiające się później z nim grafiki. Wiosną 2021 roku kobieta wystraszyła się „zwierzęcia” na drzewie i zadzwoniła do KTOZ, określając postać jako Lagun. Lagun ten okazał się być maślanym rogalikiem, natomiast w odpowiedzi na to w sieci pojawiła się cała gama grafik i treści z odniesieniem do tego tajemniczego zwierzęcia. Wiele dyskontów dodawało grafiki z takim rogalikiem i odnosiło się do sytuacji, reklamując maślanego rogala jako „Lagun”.