Marketing, zwłaszcza internetowy to w obecnym świecie znaczące narzędzie, które pozwala na pozyskanie nowych klientów, zwiększa rozpoznawalność marki i jej znaczenie na rynku. Jednak odchodzi się od typowych reklam i stawia się na kreatywniejsze formy. Jedną z takich technik jest Storytelling, który stał się w ostatnich latach bardzo popularny. Co to jest storytelling? Jakie są przykłady dobrego storytellingu? Zapraszamy do lektury tego artykułu, gdzie odpowiemy na te pytania! 

Storytelling  – co to jest i jakie są zasady?

Storytelling to jak sama nazwa wskazuje, opowiadanie historii. Jednak jest to bardziej coś więcej niż samo opowiadanie. Tak naprawdę używanie historyjek w celu opisania czegoś znane jest od wieków. Technika ta jest chętnie wykorzystywana, ponieważ wpływa na emocje odbiorcy, daje mu kontekst i przyjemniejszy odbiór niż stosowanie jedynie faktów na temat produktu. Poprzez storytelling budowana jest więź z odbiorcą komunikatu i staje się on bardziej zaangażowany w historię. Może się z nią utożsamić i odnieść przedstawioną sytuację do swojego życia. To sprawia, że klienci danego produktu są bardziej lojalni wobec marki. Przez storytelling przekazywane są także bardziej skomplikowane sytuacje w przystępny i prosty sposób. Powoduje to, że reklama jest odbierana przez szersze grono klientów i nie czują się oni wykluczeni z tego grona odbiorców. 

Jednak, aby storytelling był skuteczną techniką, musi być on dostosowany do odpowiednich zasad. Przede wszystkim przy tworzeniu takiego komunikatu trzeba zastanowić się jakie emocje u odbiorcy chcemy wywołać. Czy ma to być wzruszenie, rozbawienie czy przerażenie. Dzięki temu będzie łatwo dostosować wydźwięk całego historii. Na przykład przerażenie może stosowane jako element kampanii przeciwko prowadzeniu pojazdów pod wpływem alkoholu, a wzruszenie jeśli reklamowane są sentymentalne pomysły na prezent. Historie, które będą zastosowane, powinny być jak najbardziej autentyczne, ponieważ sprawi to, że odbiorcy z łatwością będą mogli się z nimi utożsamić. Ważne jest także dobranie odpowiednich bohaterów i kontekstu opowieści do przedstawionego produktu czy usługi, każda historia ma postać główna.

Storytelling – przykłady i  zastosowanie w marketingu internetowym

Przykłady dobrego storytellingu mogą być świetnym odniesieniem, jeśli zastanawiamy się jak go zastosować w marketingu internetowym. W tradycyjnym marketingu przykładem dobrego storytellingu jest świąteczna reklama Allegro. Firma w każdym roku wypuszcza reklamę, opartą na tej technice, która doskonale wpływa na odbiorców. Motywem przewodnim jest hasło, że małe rzeczy oraz mają największe znaczenie, co w sezonie przedświątecznym ma mocny wydźwięk. Całość ubrana jest w ciekawą historię, która przykuwa uwagę i sprawia, że odbiorcy przywiązują się do historii. W marketingu internetowym storytelling również jest doskonałą techniką. Stosowanie opowieści w reklamach internetowych, artykułach czy nawet na stronie produktu lub usługi, przyciągnie uwagę odbiorców i sprawi, że będą oni bardziej zaangażowani w odbiór produktu.

Storytelling można zastosować poprzez  odpowiednie opisanie produktów na stronach. Przykładowo, zamiast opisywać sukienki jako „Długa, czarna sukienka z długim rękawem” można ująć ją jako „Zmysłowa czarna sukienka, układająca się na każdej sylwetce. Stworzona z miękkiej bawełny, świetnie sprawdzi się w okresie jesienno-zimowym, dając komfort i ciepło”. Dzięki zastosowaniu storytellingu drugi opis powoduje, że sukienka jest bardziej atrakcyjna dla kupującego, a opisanie jej korzyści pozwala klientowi wpasować ją do swojej garderoby i znaleźć zastosowanie w codziennym życiu. Storytelling to technika, która daje wiele korzyści i sprawia, że marketing internetowy danego produktu, firmy czy usługi jest bardziej atrakcyjny i dostępny dla potencjalnych klientów.